mandag den 3. september 2012

Patti Smith

Drømme fra en rockpoet


Drømmespinderi er en lille bog om store følelser; den handler om barndommen, om drømme og længsler. Forsiden af bogen med maleriet af Francois Millet fra 1884, Hyrdinden med sin fåreflok, minder læseren om, at verden er et smukt sted at være. Det er et maleri der er realistisk i sit udtryk men alligevel med en næsten drømmeagtig stemning. Men hvad har en hyrdinde og en fåreflok med Patti Smith at gøre? 

Det forklarer hun selv til slut i bogen, hvor hun fortæller om sin oldemor:

Hun stammede fra en Norfolk-slægt af bønder og enlige fårehyrder. Hun havde dem i sit blod, og altså var de også blandet i mit. Jeg var mig bevidst, uanset at hun tilsidesatte mig, at jeg gennem hende var i besiddelse af en hyrdindes sjæl. Gennem hende blev jeg draget mod drømmenes liv, og jeg forestillede mig, hvordan jeg vogtede en flok får og samlede uld i en læderpung, mens jeg spandt drømme af skyernes farvespil (...) Og når jeg på en rejse ser en skråning spættet med får, eller en hyrdestav henkastet mellem kastanjebladende, selv bliver jeg rørt af en længsel efter igen at være det jeg aldrig var. 

En hyrdinde er en vogterske- og som en sådan fremstiller Patti Smith også sig selv i bogen, når hun vogter over sin asmatiske lillesøster Kimberley:

Men jeg vidste godt, at jeg aldrig kunne forlade mit hjem og mine søskende. Jeg kunne ikke forlade Kimberley. Hvem skulle så vugge hende, når mine forældre var på arbejde? Hvem skulle så våge over hende, når hun sov, og sikre sig, at hun ikke holdt vejret og forlod os for altid. 

Hun vogter også over drømmene og de magiske forestillinger hun er optaget af i barndommen  - som fx uldsamlerne som hun kan se bevæge sig i græsset om aftenen:

Dengang syntes jeg, at jeg så nogle hvide glimt af deres kyser og somme tider en hånd, der greb ud, oplyst af månen, stjernerne eller forlygterne af en bil, der kørte forbi. 

Patti smith er et interessant bekendtskab - hvad enten man læser hendes bøger, lytter til hendes sange eller oplever hende live på Louisiana. Se fx dette link fra Youtube, hvor hun læser op fra Drømmespinderi på Louisiana i august i år:

http://www.youtube.com/watch?v=Bnwq_Rk9U2o&feature=related


Ingen kommentarer:

Send en kommentar