tirsdag den 1. juli 2014

Walt Whitman i tv-serie

Når digtekunst møder massekultur er, hvad der sker, når superserien Breaking Bad lader digteren Walt Whitman spille en afgørende rolle. Jeg er først for nylig blevet færdig med seriens sidste afsnit - og ingen har fortalt mig om Walt Whitmans betydning for seriens plot! Legen med referencer er flertydig og udfordrende i Breaking Bad - jeg kan i flæng nævne tydelige referencer til "Godfather" og "Scarface" - men referencen til Walt Whitman er gennemgående. Ud over navnesammenfaldet mellem seriens hovedperson, Walter White og digteren Walt Whitman,  hvad er så forbindelsen mellem den kræftramte gymnasielærer i kemi, der kaster sig over meth cooking for at redde sin familie økonomisk og digteren og journalisten der for næsten 200 år siden fik succes med sine tekster, og som i dag regnes for én af de største digtere i USA?

I et af seriens afsnit reciterer Walter Whites ivrige og sympatiske assitent, Gale Boetticher,  digtet When I heard the learned astronomer fra digtsamlingen Leaves of grasss fra 1855. Her gengivet i Thøger Larsenss oversættelse:




Da jeg hørte den lærde Astronom,






da Beviser og Tal var ordnet i Rækker foran mig,
da Kort og Diagrammer blev vist mig og skildret Beregning og Maaling,
da jeg sad og hørte Astronomens Forelæsning under stærkt Bifald i Salen -
aa, som uforstaaende blev jeg hurtigt udmattet og syg,
til jeg rejste mig, gled ud og stak af efter egen Drift
ud i den dunkle duggede Natteluft og fra Stund til Stund
saa' ganske tavs op mod de tavse Stjerner.

http://www.kalliope.org/da/digt.pl?longdid=larsent2001071820

Walter og Gale har netop lagt sidste hånd på dagens produktion i det top professionelle laboratorium, da Gale føler en umiddelbar trang til at indvi Walter i sin passion for naturvidenskaben - hvilket altså gøres ved at recitere nærværende digt. Walter White lader sig inspirere og ses senere i færd med at læse Leaves of Grass. Bogen bliver senere det fældende bevis i optrevlingen af Heisenbergs (alias Walter Whites) methproduktion. 

Walter White gennemgår en forrygende udvikling i serien, som sættes i gang af hans kræftdiagnose og understøttes af hans succes med meth produktionen: Han glider ubesværet ind og ud af de to liv som henholdsvis den kræftsyge gymnasielærer og den mytologiske Heisenberg, som nyder gudestatus blandt narkokartellerne. Hvad enten han er Heisenberg eller Walter White, så manipulerer han sine omgivelser med et ego der er så stort, at hans slægtsskab med jeg'et i Walt Whitmans selvbevidste digt "Songs of myself" bliver helt tydelig:

Do I contradict myself?
Very well then I contradict myself,
(I am large, I contain multitudes)
("Leaves of grass", Walt Whitman, 1855)

Billedet ovenfor viser den selvbevidste og moderne digter Walt Whitman. Hatten og attituden har Walter White brugt i sit dobbeltliv som Heisenberg.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar